donderdag 18 april 2013

Yosemite

De volgende dag rijden we naar Yosemite. We hebben er niets gereserveerd. Het is donderdag en het blijkt dat er in het weekend geen vrije plek op een camping in de vallei is. Bij Crane Flat is nog wel plaats, dus gaan we eerst daar op de camping staan, na het weekend verhuizen we dan naar een plekje op één van de campings in de vallei. Nadeel van de camping bij Crane Flat is dat we 's avonds telkens nog een halfuurtje in het donker terug moeten rijden vanuit de vallei, maar verder staan we er mooi, midden tussen de bossen. Als we een keer bij onze picknicktafel zitten te ontbijten, horen we hoe er iets op onze tent valt. En nog een keer en nog een keer. Iemand of iets zit dingen op onze tent te gooien. Verbaasd kijken we om ons heen. Het blijkt een eekhoorn te zijn, die hoog bovenin een boom dennenappels zit te plukken en deze omlaag gooit, telkens precies op onze tent.

onze campingplaats in Crane Flat; ons tentje staat rechts verstopt achter het bosje onder de boom vol met dennenappels
We nemen uitgebreid de tijd voor het park en doen verschillende wandelingen, rangeractiviteiten (waarbij we onder andere in een berenhol kruipen; een verlaten hol, dat wel), we gaan met de bus naar Glacier Point en lopen daarna de Panorama Trail, we bezoeken de Tuolumne Grove, we rijden naar Tuolumne Meadows en we relaxen in de vallei.

Sentinel Rock, Yosemite Valley

kruipend door een berenhol; de ranger rechts controleerde eerst even of er geen slangen in zaten.

dit riviertje voert normaal gesproken het water van Yosemite Falls af

De Yosemite Falls staat droog. Borden waarschuwen voor de sterke stroming die er nu niet is.

Half Dome vanuit de vallei

Vernal Falls
continu een regenboog aan de voet
De Vernal Falls droogt nooit op, maar de waterval bestaat nu slechts uit een smal stroompje. Je kan goed zien hoe breed de waterval in het voorjaar is als de smeltende sneeuw wordt afgevoerd. Toch blijft het nu ook al een mooi gezicht. Voordeel van het feit dat hij nu zo klein is, is dat de wandeling langs de waterval, de Mist Trail, nu makkelijker te doen is dan in het voorjaar. Dan is het pad vaak glad en word je zelf ook nat door het geweld van het water.

Last van het water hebben we nu ook niet bij onze wandeling bij Mirror Lake.

Het meer valt in het najaar droog. In 1988 ging men er nog van uit dat het meer helemaal droog zou vallen, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. We lopen er een rondje omheen.

Als we een plekje in de vallei voor onze tent hebben, staan we  een keer vroeg op en nemen de hikersbus naar Glacier Point om de Panorama trail te lopen. Vanaf Glacier Point is het uitzicht op Half Dome en de vallei schitterend. De Panorama Trail loopt van Glacier Point naar de vallei. Onderweg kom je langs 3 watervallen: de Illilouette Fall, de Nevada Fall en de Vernal Fall.

nog fris aan het begin van de wandeling

Half Dome in de ochtendzon

Lopende op de Panoaramatrail

Lunch onderweg met uitzicht op de vallei

Nevada Falls
Op het smalle pad omlaag bij Nevada Falls

Bij de Nevada Falls moeten we over een smal paadje omlaag. Bij de Vernal Falls nemen we niet het bovenste deel van de Mist Trail dat we eerder hebben gelopen, maar volgen we een stukje van de John Muir Trail naar beneden. Aan het eind van de middag zijn we weer terug op de vloer van de vallei, een stuk vermoeider dan aan het begin van de dag.

De volgende dag beperken we ons tot relaxen in de vallei en een bezoek aan de Tuolumne Grove en de Tuolomne Meadows. Bij de Tuolomne Grove kijken we hoe de sequoia's er daar bij staan. In 1988 kon je nog met de auto naar de Tuolomne Grove rijden. Tegenwoordig kan dat niet meer en moet je vanaf de Tioga Road er heen lopen. Er staat ook een sequoia met een tunnel er in uitgehakt. De boom is dood en veel is er niet van over. Maar het onderste deel met de tunnel is er nog wel.

Even verderop zien we opeens een vreemd dier op de weg lopen. Het is geen kleine beer maar wat het wel is, we hebben geen flauw idee. We maken een foto en nog eentje als hij vlak voor ons van de weg afloopt. Als we weer een foto willen maken hebben we een typisch probleempje uit het analoge fototijdperk. Het filmpje is vol. Tegen de tijd dat we het filmpje verwisseld hebben is het beest in de bosjes verdwenen en in geen velden of wegen meer te zien.
(Als we weer terug zijn in de vallei, laten we het filmpje in de Ansel Adams fotowinkel ontwikkelen, zodat we de foto's van het beest aan de rangers kunnen laten zien. Helaas blijkt de foto van dichtbij bewogen te zijn  - het beest stond ook niet stil - zodat we geen scherpe foto van het dier hebben. We laten de twee foto's aan de rangers in het Visitor Center zien, maar deze kunnen het niet identificeren.)

Bij de Tuolumne Meadows zou je volgens het boek van dr. Van Zuijlen mooie bloemende planten kunnen zien, mits je er wel op het juiste tijdstip van het jaar bent. Dat zijn we niet en en we zien dus geen bloemenpracht. We vinden het wel een mooi gebied. (In latere jaren zijn we hier vaker geweest; ook in andere maanden maar nooit hebben we de meadows in bloei zien.)

Tuolumne Grove

Wat loopt daar nou op de weg?
Het voor eeuwig onbekende dier

Tuolumne Meadows
We vinden Yosemite een mooi park. We nemen ons voor om hier nog een keer terug te komen.