donderdag 18 april 2013

New York

Op zondag vliegen we naar New York. We vliegen eerst van Amsterdam naar Brussel. Dit doen we met een
Cityhopper. Hij vliegt vrij laag langs de kust en we zien onder andere Den Haag onder ons liggen. Vanuit Brussel vliegen we verder met de Sabena naar New York.
We hebben aardig wat bagage bij ons, dat kon toen nog. Een tas met de tent, twee koffers, en een kampeertas met de overige kampeerspullen zoals matjes, badlakens en als opvulling de sokken van Martin.
Eenmaal in New York zijn  we nog niet eens bij de bagageband aangekomen of we horen onze namen omgeroepen worden. Paniek! Is er thuis iets aan de hand? Nee, wat blijkt, een van onze koffers staat nog in Brussel. Er wordt verteld dat het geen probleem is, de koffer zal later naar ons hotel gebracht worden, en omdat we een kleine week hebben in NY en het de tas met de kampeermatjes betreft, maken we ons niet veel zorgen. Die hebben we in New York toch niet nodig. Het enige lastige punt op korte termijn is dat alle sokken van Martin ook in de missende tas zitten. Dat is vervelend. Dat is gelijk een leerpunt voor ons om in het vervolg kleren over meerdere koffers te verdelen.

Vanuit JFK nemen we de bus die van het vliegveld non-stop naar Grand Central Station in New York rijdt. Daar nemen we een taxi naar ons hotel.We logeren 6 nachten in hotel Century Paramount, geboekt via het reisbureau. Het is een niet te duur hotel en dat is ook te zien. De kamer is klein en de airco heeft problemen. Hij werkt zo goed dat het na verloop van tijd zo koud is geworden dat de airco bevroren raakt en ophoudt met werken. Na een tijdje is hij weer ontdooid en begint hij opnieuw te koelen totdat hij weer bevroren raakt, etc. De kamer is daardoor afwisselend koud, warm en daarna weer koud.

New York is geweldig. We doen alle dingen die je in NY doet; bovenop het WTC, bovenop het Empire State Building (zowel overdag als 's avonds), we bezoeken musea, o.a. het Guggenheim, het Metropolitan Museum of Art en het American Museum of Natural History, Central Park, Times Square, gaan met de ferry naar Staten Island  - dat kostte toen een quarter, nu is hij gratis - gaan 's avonds naar de musical Cats (met kaartjes gekocht voor de helft van het geld), gaan winkelen (sokken!), bezoeken Wall Street waar we een rondleiding door het beursgebouw doen, lopen over de Brooklyn Bridge, nemen een kijkje bij het Waldorf Astoria hotel (dat ziet er duur uit; 24 jaar later zullen we er een keer slapen) etc.

Wolkenkrabber

Metropoltian Museum of Art
Museum of American History

Uitzicht op het WTC-gebouw vanaf het Empire State building

Omdat we hadden begrepen dat je leuke kortingen en gratis kaarten, en ander materiaal kon krijgen als je lid werd van de AAA (de Amerikaanse ANWB) brengen we ook een bezoek aan een AAA-kantoor waar we lid worden (dat kon toen nog als buitenlander) en heel veel kaarten, tour books en campings guides meekrijgen. Heel handig, want we hadden helemaal niets vastgelegd en zo kunnen we zien waar de campings lagen en welke hotels er waren.

En elke dag bellen we met de lokale Sabena-vertegenwoordiger om te vragen waar onze tas blijft. Dat wil zeggen, dat proberen we. Verder dan een bandje zijn we nooit gekomen. De tas is vermoedelijk nooit in Amerika aangekomen. Drie maanden later stond hij opeens thuis voor de deur, zonder een begeleidend briefje van de Sabena erbij. We kopen twee badlakens bij Macy's. Die hebben we trouwens nog steeds. De kampeermatjes zullen we wel in SF kopen is het plan.

Op zaterdag rijden we met een busje van ons hotel terug naar JFK. Dat was niet duur volgens de man van het hotel. Wat hij er niet bij had verteld, was dat het busje eerst nog langs allerlei andere hotels rijdt om daar ook gasten op te pikken. Sommigen daarvan staan niet klaar en dan duurt het eindeloos in onze ogen voordat zo iemand er op zijn elfendertigst aan komt lopen. We knijpen hem behoorlijk of we wel op tijd bij het vliegveld  zullen zijn. Uiteindelijk valt dat nog mee.
Aangekomen op JFK pakt, terwijl we nog buiten het gebouw staan, een medewerker van American Airlines - we vliegen met deze maatschappij naar San Francisco - onze overgebleven drie koffers min of meer van ons af. Hij vraagt waar we heen moeten. We antwoorden San Francisco. Hij zet ze op een lopende band die in het gebouw verdwijnt. Verbijsterd kijken we onze koffers na. Die zien we vast nooit meer terug.